E10 Drivstoff

Debatten raser i avisene om dagen, rundt den nye standarden rundt etanolinnholdet i 95oktan bensin.
Hvilke skader kan E10 forårsake, og trenger du egentlig å bry deg noe om dette?

Debatten raser i avisene om dagen, rundt den nye standarden rundt etanolinnholdet i 95oktan bensin.
Hvilke skader kan E10 forårsake, og trenger du egentlig å bry deg noe om dette?

Vi synes det er ett litt vanskelig tema, men det er noen åpenbare problemkilder.

Det vi ihvertfall vet er følgende;

  1. Korrodering: E10-bensin inneholder en høyere andel etanol – opptil 10% etanol. Etanol har en tendens til å trekke til seg fuktighet, noe som kan føre til korrosjon av metall- og aluminiumsdeler i gressklipperens drivstoffsystem. Dette kan føre til rust og skade på interne deler i forgasseren, og andre deler av drivstoffsystemet som feks bensinslanger som ikke tåler dette. Dette gjør at bensinen kan ha kortere holdbarhet iforhold til hva man er vant med tidligere, da den trekker til seg vann.
  2. Avleiringer: Etanolblandet bensin har en tendens til å danne sedimenter og gummiaktige avleiringer over tid, spesielt hvis den lagres lenge, for eksempel om den står på tanken i perioder med lite gressklipping. Dette kan tette drivstoffilter, bensinledninger, og forgasseren noe som kan føre til startproblemer eller ujevn gange.
  3. Startproblemer: Etanolblandet bensin kan føre til startproblemer på andre måter, spesielt når gressklipperen ikke har vært i bruk over lengre tid. Siden etanol absorberer fuktighet fra luften (noe som naturligvis ikke antenner særlig bra) kan dette gjøre det vanskeligere å starte motoren.
  4. Redusert drivstoffeffektivitet: E10-bensin har litt lavere energitetthet sammenlignet med ren bensin, noe som kan føre til en liten reduksjon i gressklipperens effekt og kraft.


Vi vet flere nye gressklippere er godkjent for E10 bensin, men det står da også ofte oppgitt i manulen at du skal tilsette drivstoffstabilisator, noe som igjen gjør det enda enklere å bare kjøpe alkylatbensin istedenfor.

Alkylatbensin er spesiell fordi den produseres gjennom en mer avansert raffineringsprosess kalt alkylatering. Dette gjør at alkylatbensin har mye lavere innhold av skadelige forurensninger, som for eksempel svovel, aromater, og andre uønskede komponenter, sammenlignet med vanlig bensin. Dette gjør også at alkylatbensin er vesentlig bedre å jobbe med, på maskiner hvor du stadig vandrer rundt i avgassene til maskinen.

Den trekker også til seg mye mindre kondens enn vanlig bensin, så den er tryggere å ha på tanken over lengre tid – Siden holdbarheten av den grunn også er lengre.

Så hva bør du gjøre? Vell, vi i Proffia har i alle år anbefalt kunder av både gressklippere, motorsager og kantklippere å bruke alkylatbensin som også kalles for miljøbensin. Dette har vi solgt mye av i alle år, og den ekstra kostnaden det koster per liter for en slik kanne med bensin er fort spart inn igjen i reduserte servicekostnader som kan måtte oppstå ved bruk av E10 bensin. For å ikke snakke om ulempen med nedetid på gressklipperen midt i sesong, for en sånn bagatell..

Om du velger å bruke E10 bensin er det også helt OK, og da vil vårt beste tips være følgende;

  • Bruk fersk bensin, ikke oppbevar bensinen over lengre tid.
  • Følg maskinprodusenten sine anbefalinger i manualen
  • Kjør maskinen tom for bensin etter bruk/før oppbevaring. Det gjør at man unngår at bensinen som står igjen i maskinen «går ut på dato», og gjør det vesentlig lettere å få gang på maskinen igjen neste gang den skal brukes.

Nyhetsbrev-oppdateringer

Oppgi din e-postadresse nedenfor for å abonnere på vårt nyhetsbrev

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *