Debatten raser i avisene om dagen, rundt den nye standarden rundt etanolinnholdet i 95oktan bensin.
Hvilke skader kan E10 forårsake, og trenger jeg egentlig å bry meg noe om dette?
Vi synes det er litt vanskelig å si enda, det er vårt første år med denne bensinen – Men vi føler at det er hakket flere maskiner som kommer inn med startproblemer forårsaket av bensinproblemer enn tidligere.
Det vi ihvertfall vet er følgende;
- Korrodering: E10-bensin inneholder en høyere andel etanol – opptil 10% etanol. Etanol har en tendens til å trekke til seg fuktighet, noe som kan føre til korrosjon av metall- og aluminiumsdeler i gressklipperens drivstoffsystem. Dette kan føre til rust og skade på interne deler i forgasseren, og andre deler av drivstoffsystemet som feks bensinslanger som ikke tåler dette.
- Avleiringer: Etanolblandet bensin har en tendens til å danne sedimenter og gummiaktige avleiringer over tid, spesielt hvis den lagres lenge, for eksempel om den står på tanken i perioder med lite gressklipping. Dette kan tette drivstoffilter, bensinledninger, og forgasseren noe som kan føre til startproblemer eller ujevn gange.
- Startproblemer: Etanolblandet bensin kan føre til startproblemer på andre måter, spesielt når gressklipperen ikke har vært i bruk over lengre tid. Siden etanol absorberer fuktighet fra luften (noe som naturligvis ikke antenner særlig bra) kan dette gjøre det vanskeligere å starte motoren.
- Redusert drivstoffeffektivitet: E10-bensin har litt lavere energitetthet sammenlignet med ren bensin, noe som kan føre til en liten reduksjon i gressklipperens effekt og kraft.
Så hva bør du gjøre? Vell, vi i Proffia har i alle år anbefalt kunder av både gressklippere, motorsager og kantklippere å bruke alkylatbensin som også kalles for miljøbensin. Dette har vi solgt mye av i alle år, og den ekstra kostnaden det koster per liter for en slik kanne med bensin er fort spart inn igjen i reduserte servicekostnader som kan måtte oppstå ved bruk av E10 bensin. For å ikke snakke om ulempen med nedetid på gressklipperen midt i sesong, for en sånn bagatell..
Vi vet flere nye gressklippere er godkjent for E10 bensin, men det skal da tilsettes drivstoffstabilisator for å unngå kondens, og muliggens også avleiringer – noe som igjen gjør det enda enklere å bare kjøpe alkylatbensin istedenfor.
Alkylatbensin er spesiell fordi den produseres gjennom en mer avansert raffineringsprosess kalt alkylatering. Dette gjør at alkylatbensin har mye lavere innhold av skadelige forurensninger, som for eksempel svovel, aromater, og andre uønskede komponenter, sammenlignet med vanlig bensin. Dette gjør at alkylatbensin er mye mer miljøvennlig og bedre for motorens holdbarhet.
Den trekker også til seg mye mindre kondens enn vanlig bensin, så den er tryggere å ha på tanken over lengre tid – Siden holdbarheten av den grunn også er lengre.