Bilvask fra A til Å

De fleste forbinder bilvask med sommertider og varmt vær. Men det er jo om vinteren bilen trenger vasken mest! Veiene er fulle av salt, piggdekk skaper mye støv og det er en ren rustfelle for bilparken. Du kan selvfølgelig kjøre til den lokale bilvasken og sende bilen gjennom maskinen, men vi alle vet hvor mye børstene sliter på lakken. Spesielt på nye biler som har tynnere lakk enn tidligere.

 

Så lenge temperaturene ligger over null, kan du naturligvis vaske bilen på samme måte som vanlig. Men når temperaturene kryper under 0, og ned mot -5, eller -10 grader er det greit å ta noen forholdsregler.

(Husk også å lese vår guide om frostsikring, slik at du trygt kan oppbevare høytrykkspyleren i garasjen gjennom vinterhalvåret)

 

Valg av utstyr;

Til selve bilvasken trenger du i hovedsak 3 ting;

 

  1. En god vaskebøtte med bunnrist, gjerne med håndtak og lokk slik at du enkelt kan transportere bøtten med varmt vann fra vaskerommet og ned i garasjen!

Her er AVA sin bøtte utviklet for bilvask, helt perfekt.

  1. En myk og skånsom vaskehanske eller svamp
  2. Høytrykkspyler med skumkanon

De viktigste tingene på en høytrykkspyler for bilvask er;

  • Dysene som følger med (40-60grader?)
  • Vannmengden (500liter og oppover?)
  • Slange (Krøllefri, 8 meter og oppover?)

 

Dysen som følger med bør være mellom 40 og 60 grader bred. Med høy vannmengde på over 500liter i timen – og med en bred stråle får du raskere vasket flatene på bilen, uten fare for å skade lakken.

Dessverre har mange merker på markedet i dag dyser på mellom 15 og 25 grader som standard.

Vi har også satt opp slangen som et viktig punkt, men dette er mest for brukergleden sin skyld. Stålarmerte slanger krøller seg nemlig ikke, og du slipper å krangle med høytrykkslangen som alltid slår oppover siden på bilen!

(Den ultimate høytrykkspyleren for bilvask mener vi er AVA sin Master serie. Disse fyller alle våre kriterier til punkt og prikke)

 

 

Forberedning

Bilen bør helst kjøres varm før og etter vasken, og ha normal temperatur i kupeen. På denne måten hindrer du litt av risikoen med at vannet skal fryse dørene igjen etter vasken.

Vi anbefaler også at du smører dørpakningene med silikonspray eller silikonstift, for å hindre at pakningene fryser sammen og «rives» når du skal åpne døren en kald vinterdag.

(Og selvfølgelig, om du har en eldre bil uten elektrisk nøkkel: få noe låsolje inn i nøkkelhullet, så forhindrer du at det fryser!)

 

  1. Avfetting og forvask

Det første steget i bilvasken er å løse opp skitt og møkk som henger på bilen, og da starter vi med en god avfetting. Den løser effektivt asfaltflekker, oljeflekker og tjære som henger på bilen. 
Avfettingen skal kun påføres på de nederste panelene på bilen, det vil si fra vinduslistene og nedover. De fleste avfettinger skal virke i 3-5 minutter.

Du kan også spraye felgrens på felgene mens du venter på at avfettingen skal virke.

Når avfettingen (og felgrens) har fått virke litt, går du videre til å skumme bilen med valgfritt skumvaskemiddel. (Du skal ikke spyle av avfettingen før du skummer) Du bruker da skumkanonen, og skummer ned hele bilen.

Skummet skal hjelpe til med å fjerne grumset som avfettingen har løsnet fra lakken, men det skal også fjerne veistøv og generell møkk som gjørme og sur nedbør.

Når skummet har fått virke i 3-5 minutter, starter du med en rask avspyling. Målet er å få vekk mest mulig såperester før du går videre til håndvasken.

 

  1. Håndvask

Nå som du har fått vekk det meste av grums som satt fast i lakken, er det trygt å gå over til håndvasken. Om du hadde droppet steg 1, ville du dratt med store mengder skitt under håndvasken, som kunne gitt deg stygge merker og riper i lakken.

Fyll vaskebøtten din med varmt vann, og din valgfrie bilsjampo. Som oftest er det slik at jo mer såpen skummer, jo bedre «glid» gir den. Det minsker friksjon, og gjør at du unngår masse småriper.

Normalt sett vasker man biler ovenfra og ned, eller de «minst skitne plassene» først.

Det vil si at du gjerne starter med tak, vinduer og panser, og jobber deg nedover rundt hele bilen. Om du for eksempel begynner med å vaske det nederste panelet på døren, så ender du opp med masse urenheter i svampen etter kort tid.

Og om vi skal være veldig pirkete; Svampen skal beveges i bilen sin kjøreretning for å unngå sjenerende vaskeriper! 

 

  1. Grundig avspyling

Nå som du er ferdig med håndvasken, gjenstår det kun å få vekk alt av såperester fra bilen. Fortsett med å spyle grundig (Du bør sikkert spyle dobbelt så mye som du selv tror) og nyt den nyvaskede bilen din! 

For å holde bilen din ren lengre, kan du legge en beskyttelse på lakken. Da blir lakken «glattere», slik at smuss og diverse ikke fester seg like godt. Her finnes det mange produkter å velge mellom – Både for nybegynnere og viderekommende!

Kopibeskyttet © 2018. Alle rettigheter reservert.